Bilder Nordsteam 2008


Med velvillig tillatelse fra skipsfotografen Arne Magne Breiteig som følger nøye med hvilke skip som ankommer Nordsteam 2008 i Stavanger har vi gleden av å dele noen av hans bilder med andre veteranskipsinteresserte.

Takk for velviljen Arne Magne!

 


Styrbjoern.jpg

STYRBJØRN var i sin tid en av de største slepebåtene som fantes! Nå har den vært gjennom en svært omfattende og nitid restaurering. Den fremstår i dag som et virkelig klenodium for det norske fartøyvernet og vi måtte gjøre et stort innhugg i Nordsteambudsjettet for å skaffe penger nok til å betale for kull til den lange reisen til Stavanger.

Derfor kjære Nordsteam-deltagere: benytt anledningen til å gå ombord og se nærmere på STYRBJØRN!

 


Idsal.jpg

IDSAL er den fraktesluppen som mange forbinder med Jørpeland og stålverket; der var den nemlig i mange år et selvskrevent fartøy når produkter skulle fraktes til byen og når materialer skulle hentes. Etter et langt forfall har Idsal gjennomgått full restaurering ved Fartøyvernsenteret i Norheimsund. Den er idag et flytende museum og lyden av en 45 HK ensylindret Rapp er etterhvert blitt en virkelig sjeldenhet!

 


Skaanevik.jpg

SKÅNEVIK står i en særstilling, den er nemlig sammen med legendariske Skibladner det eneste fartøyet i Norge som er fredet. Noen vil kanskje undret på hvorfor akkurat denne er fredet, men det komme bl.a. av at den er omtrent uendret fra den kom som nybygg på tidlig 1960-tall   -   og det er snart 50 år siden. Nettopp der ligger nemlig hemmeligheten med å bygge opp en flott samling historiske fartøyer: man tar hånd om dem, mens de fortsatt er "bare halvgamle", så passer man godt på den noen år, så blir det etter hvert virkelig hauggamle!

Dette er en langt bedre og rimeligere metode enn først å la dem forfalle, bli omtrent vrak og i verste fall synke ned før man innser at man burde ha tatt vare på dem!

 


Utvaer.jpg

UTVÆR er det som fartøykjennere kaller en "Sagvågkutter"; rett i linjene og samtidig noe elegant med seg. Akkurat denne har en omskiftende fortid, for det meste i offentlig tjeneste. Men nå er den i privat eie og fint i pussen som alltid!

 


RiskafjordII.jpg

RISKAFJORD II, eller "Lavå" som gamle folk fortsatt kan finne på å kalle den er fartøyet som tre generasjoner stavangerfolk har reist "på landet" med. Siden 1927 har den vært i full drift her i distriktet og selv om den ble tvunget ut av rutetrafikken i 1997 så er den fortsatt pent i pussen og folk trekker på snur seg og trekker på smilebåndet når de hører en 3-cylindret Callesen og ser at det er gode gamle Riskafjord II, bygget i 1864, som kommer!

 


Rima1.jpg

RIMA I kan muligens virke som en fremmed fugl inne blant gamle dampere. Men her dreier det seg om et ekte bruksfartøy, en nordsjøtråler som har halt trålposen uendeligheter av nautiske mil før den ble innhentet av den berømmelige "utviklingen". Nå er den tatt vare på og vernet akkurat slik som den gikk ut av tjeneste. Det er godt at vi har noen slike som supplement til de langt mer alminnelige losskøyter og passasjerbåter.

 


Loefjell.jpg

LØFJELL er et annet fartøy som kan få folk til å undres hva man egentlig tar vare på. Men tenk dere om! Løfjell er en helt alminnelig, hverdagslig frakteskøyte av den sorten som man for 30-40 år siden hadde i store mengder langs hele kysten. De tøffet rundt omkring med alt som skulle fraktes, og gikk kanskje på fiske i sesongene, alltid akkompagnert av en eller annen tungbygget semidiesel. Nå er disse skøytene praktisk talt borte, det er sjelden å høre en semidiesel   -   og man forstår knapt hva som har skjedd . . . .   Ta derfor vel vare på Løfjell; det er et fartøy som virkelig har gjort en hederlig innsats!

 


Desmaaigang.jpg

SILKIE og TALISKER er to små dampslupper som egentlig ikke har noen tradisjon her på norskekysten, men vi har allikevel valgt å invitere dem til Nordsteam av flere årsaker: de er ekte dampbåter og de har "...pipa med låt..." som Ivar Medås synger om. I tillegg har de eiere som synes det er stor stas å invitere dampinteresserte barn og voksne ombord på en liten tur  -  og de skaper en helt spesiell koselig stemning når de virrer frem og tilbake i Vågen, blant langt større dampsøsken som f.eks Rudokop!

 




Velkommen
NYHETER
Program
Bilder Nordsteam 2008
Lysefjordkonvoyen
Bilder fra Nordsteam i Bergen
Bilder fra første Nordsteam i Stavanger
Hva er Fjordsteam?
Hvem kommer?
Service
Søknadsskjema
Arrangører
Programhefte
Kontakt oss:
e-mail me